Tenyo T-36 Billiard Balls

Tenyo T-36 Billiard Balls
Unknown / Inconnu

English: 
Multiplying billiard balls is a magic routine that is popular with both amateur and advanced conjurors but still rarely seen. As its name implies, the magician uses sleight of hand to manipulate a number of billiard balls (the balls are often smaller than actual billiard balls), giving the impression that he is making them appear and vanish at his command. In this presentation, the magician will hold a single ball in his hand. The ball suddenly becomes two balls, in plain view of the audience. He then proceeds to produce a third and fourth ball, all in the same hand. The magician will then vanish the balls, one at a time, until only one remains. Often, part of the routine involves the magician giving the impression that he is "passing" the balls through his body, in and out of his mouth, fingertips, and pockets.

History:
The history of the Multiplying Ball effect isn’t as ancient as one might believe, but it is all the more messy. The origin has been tracked back to Buatier de Kolta, who in 1875, for the first time ever, performed an effect where one ball magically was produced, and then multiplied into three balls. However, the choreography was quite different from what is considered standard today. In de Kolta’s original, the balls were held together in one hand, from underneath – the hand acting almost as a basket for the balls, while all the magic was performed with the other hand. As noted by Tommy Wonder, the original effect was both more elegant and clearer than the versions known today. But where has today’s standard handling appeared from? The history here gets trickier to follow. In Hoffman’s book “More Magic” (1889), Hoffman describes, with credits to de Kolta, a small variation. But the choreography and effect is still basically the same. The first time a version similar to the modern handling is published is in the August issue 1900 of a German magazine, Carl Willmann’s “Zauberwelt”. There are no credits in the description, but it isn’t claimed as a new piece either. And the piece has the somewhat odd title (in translation) “The Chicago Balls". So, the origin of the modern standard choreography seems to have appeared between the publication of Hoffman’s book in 1889 and the published effect in “Zauberwelt” 1900. And in the latter, there is an odd reference to Chicago. Going through the records, it turns out that the only connection Willmann had to Chicago, was that he was doing business with a German-born dealer of magic props named August Roterberg.  During this period, August Roterberg published two books, both containing effects with balls: “The Modern Wizard” (1894) and “Latter Day Tricks” (1896). Curiously enough, these pieces make use of the same props as today’s standard routines, but the choreography is still an emulation of de Kolta’s. But it still seems like Roterberg is the creator of today’s standard version, because soon after the publication of “Latter Day Tricks”, he published a small manuscript (together with the props) titled: “Excelsior Ball Trick”, and here all the pieces in the puzzle is in place. Both the props and the choreography is the same as what is known as standard today, and the balls are produced between the fingers.

Français:
La multiplication des boules de billard est un effet magique très populaire, que ca soit chez les amateurs ou les professionnels, mais qui est pourtant assez rarement présenté dans les spectacles. Comme son nom l'indique, le magicien utilise des techniques de manipulation pour donner l'impression qu'il les fait apparaitre et disparaitre à sa guise.  Dans la présentation la plus commune le magicien produit une balle sur le bout de ses doigts. Ensuite elle se multiplie rapidement en deux, trois, et finalement en quatre balles entre les doigts d'une seule main. Les boules peuvent également disparaître une après l'autre jusqu'à ce qu'il n'en reste plus qu'une seule. Parfois, le magicien peut aussi donner l'impression qu'il fait passer des boules à travers son corps, ou qu'elles sortent de sa bouche ou sa poche.

Histoire:
L'origine de l'effet de multiplication des boules de billard n'est pas aussi ancienne que certains peuvent le penser, mais les informations à ce sujet ne sont pas toujours très claires. La première trace retrouvée date de 1875 où Buatier de Kolta a pour la toute première fois présenté un effet où une balle apparait par magie puis est multipliée en 3 balles. Malgré tout la chorégraphie était assez différente des standards que l'on connais aujourd'hui. Dans la routine originale de Kolta, les balles sont posées ensembles dans la paume ouverte d'une main tandis que toute les manipulations sont  réalisées avec l'autre main. Comme l'a noté Tommy Wonder, l'effet original était à la fois plus élégant et plus clair que les versions connues à ce jour. Mais alors quand la routine moderne que tout le monde connait aujourd'hui est elle apparue ? C'est à partir de ce moment que l'histoire est plus compliqué à suivre. Dans le livre de Hoffman "More Magic" (1889), Hoffman décrit, en créditant Kolta, une petite variation, mais la chorégraphie et l'effet est encore fondamentalement la même que l'ancienne version. C'est en fait dans le numéro d'Août 1900 d'un magazine allemand applé Carl Willmann’s “Zauberwelt”que pour la première fois est publié une routine similaire à celle connue de nos jours. Il n'y a pas de crédit dans la description, mais la routine n'est pas revendiquée comme une  idée nouvelle et l'effet décrit est bizarrement appelé "Les balles de Chicago". Donc, l'origine de la chorégraphie standard moderne semble être apparue entre la publication du livre de Hoffman en 1889 et l'effet publié dans "Zauberwelt" 1900. Et dans le second, on trouve donc une référence bizarre à Chicago. Âpres quelques recherches, il s'avère que le seul lien que Willmann à eu avec Chicago était qu'il faisait affaire avec un vendeur d' accessoires de magie d'origine allemande nommée August Roterberg. Durant cette période, August Roterberg a publié deux livres, chacun contenant des effets avec des boules : “The Modern Wizard” (1894) et “Latter Day Tricks” (1896). Curieusement, ces routines utilisaient les mêmes accessoires standard utilisés d'aujourd'hui, mais la chorégraphie est encore à peut près la même que celle de Kolta. Mais il semble malgré tout que Roterberg est le créateur de la version standard d'aujourd'hui, car peu de temps après la publication de "Latter Day Tricks", il a publié un petit manuscrit (avec les accessoires inclus) intitulé: "Excelsior Ball Trick", et voici tous les morceaux qui se mettent en place. Cette fois ci les accessoires et la chorégraphie sont les mêmes que ceux qui sont connu comme la norme aujourd'hui, et les boules sont produites entre les doigts.
 




White version in blue box with different diameters available
 



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